|
Boda spelmanslag
Låtar på Bodamål
GCD-3
Med anledning av Boda spelmanslags 50-årsjubileum 2003, bjuder Giga på en riktig gobit. År 1979 gavs LP:n "Låtar på Bodamål" med Boda spelmanslag ut. Nu kommer en återutgivning av den skivan på CD. Förutom de melodier som fanns på den första utgåvan ryms här ytterligare tio fantastiska Bodalåtar som spelades in då, men som inte kom med på LP:n. Bodaspelmännen tyckte att de låtarna var för kända. Men nu finns de med, både Hållbergspolskan, Jäspödspolskan och åtta andra härliga danslåtar.
|
 |
Nils Agenmark
GCD-12
Musik med rottrådarna i spelmansbyn Bingsjö förmedlade genom
fiolspelmannen Nils Agenmarks intensiva temperament. Agenmark var
dotterson till Hjort Anders Olsson och hade sin morfar som sträng lärare i
yngre år. Men Agenmark skapade sin egen stil i en obändig vilja att gå
vidare. En drivkraft för hans dagliga spel var fantasierna kring hur 1800-
talets legendariske fiolspelman Pekkos Per i Bingsjö kan ha låtit.
|
 |
Pers Hans Olsson spelar sina egna låtar
Frihetens Långdans
GCD-13
Pers Hans har ett rikt musikaliskt arv hemifrån Rättvik. Det har han byggt
på med många egna kompositioner som visar både på tradition och förnyelse och som fördjupar bilden av den kraftfulle fiolspelmannen. Här finns hans låtar till de två döttrarna, till far och farfar, båda framstående
spelmän, till spelkamrater, den ståtliga Östbjörka brudlåt och långdansen till friheten.
|
|
Kalle Almlöf och Jonny Soling
Hopspelt
GCD-14
Samspelets glädje lyser starkt genom skivans 20 låtar. Några är nya
kompositioner, merparten traditionsmusik från Öster- och Västerdalarna.Kalle från Malung och Jonny från Orsa har samarbetat sedan 1970-talet på turnéer, otaliga spelmanskurser och i sin dagliga gärning som lärare
vid Malungs folkhögskolas folkmusiklinjer. När de möts i samspel med
sina fioler är det gott om plats för infall och utvikningar.
|
|
Simon Simonssons kvartett spelar låtar från Älvdalen
Längs gamla stigar och färdevägar
GCD-15
Krokiga låtar från en bygd där levnadsvillkoren präglats av storskog,
mäktiga berg och den vackra älvdalen. I kvartetten ingår Simon
Simonsson (fiol), Ola Bäckström (fiol), Ale Möller (bosoki, munspel,
pipa) och Stefan Ekedahl (cello, säckpipa). Skivan är en hyllning till den
egensinnige Evertsbergs-spelmannen Ekor Anders och den visar på ett sätt
att uttrycka hans musikaliska idéer med bredare klang än enbart fioler.
|
|
Ole Hjorth
Hjort Anderslåtar
GCD-16
Ole Hjorths yrkesliv har ägnats fiolen som orkestermusiker, lärare och
spelman. Hjort Anders var den som väckte Oles intresse för instrumentet
och under åtta ungdomsår var Ole hans elev. Hjort Anderslåtarna har
varit Oles kära följeslagare sedan dess. På skivan ges stor plats åt en del
av repertoaren som inte är så känd, men hör till Oles absoluta favoriter,
lugna melodier med viskaraktär.
|
|
Kungs Levi Nilsson
GCD-17
Kungs Levis fiolspel är en underfundig kombination av ordning och
infall. Det är stilrent, utmejslat med kristallklara drillar och en mustig
ton. Men i hans låtar från hemtrakten Siljansnäs och grannbygderna
Leksand och Rättvik hörs också en klurig musikalisk berättare. En skiva
där dansrytmerna (mestadels polska) delar utrymmet lika med gånglåtar,
vallmusik och vismelodier.
|
|
Lars Hökpers och Matts Arnberg
med Sven och Sören Roos
Tillmanlåtar
GCD-18
Tillmanlåtar ger en inblick i en liten bygds starka och egenartade
fioltradition. Storspelmannen Olof Tillman i Dala-Floda förde låtarna och
det utåtriktade, dansanta spelsättet vidare till sina söner. De blev i sin tur
förebilder för Lars, Matts, Sven och Sören när de sökte sina musikaliska
rötter i tonåren. Nyfiken på en svängig hagervals i tvåtakt? Lyssna på
Tillmanlåtar.
|
|
Mats Berglund
GCD-19
Musik från gränslandet mot Norge, mellan Värmland och norska
Hedmark. I detta Älgens rike, kallat så av poeten och värmlänningen
Bengt Berg, har musiken likt skogens konung rört sig oberoende av
gränsdragningar. Mats Berglund har samma öppna sinnelag och sätter
stark personlig prägel på sina tolkningar av traktens fiollåtar. Här finns
också nykomponerad musik, på traditionell grund, till teaterversionen av
Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga.
|
|
Per Gudmundson
GCD-20
Låtarna från Rättvik är grundstommen i repertoaren hos fiolspelmannen
Per Gudmundson, oftast hörd i gruppen Frifot med Lena Willemark och
Ale Möller. På den här soloskivan ger Per sina versioner av många
melodiskt praktfulla låtar ur Rättviks stora tonskatt. "Den överdrivna
respekten för traditionen har efterhand förbytts i en stark glädje över att
behärska ett språk, rikt på nyanser, färger och uttrycksmöjligheter", säger
Per.
|
|
Ola Bäckström
med Hans Röjås, Carina Normansson, Stefan Ekedahl och Björn Tollin
GCD-21
Ett album som visar bredden hos musikern och fiolspelmannen Ola
Bäckström. Det är traditionen från hembygden Ore och finurligt eget
låtskapande. Det är Ola i nio solonummer och i stämspel med fiol samt i
ensembler där han även spelar bosoki och gitarr. Hans Röjås och Carina
Normansson spelar fiol, Stefan Ekedahl säckpipa och cello, Björn Tollin
tamburin.
|
|
Hjort Anders Olsson
GCD-22, 23, 24
Hjort Anders Olsson (1865-1952) från Bingsjö är en av 1900-talets
största svenska spelmän. Hans färgstarka liv och makalösa fiolspel
framträder i rikt mått i Gigas CD-box. En svensk bluesgubbe har någon
sagt. Svensk musikhistoria av stor betydelse är det i alla händelser. Boxen
(3 CD) innehåller samtliga professionella inspelningar med Hjort Anders,
totalt 76 låtar och därtill ett långt radioreportage från 1950. Ett 40-sidigt
häfte ger omfattande kommentarer kring spelmannens liv, om traditionen,
tekniken och låtarna. Inspelningarna är gjorda åren 1917-1952.
|
|
Pers Hans Olsson och Björn Ståbi
GCD-25
Pers Hans och Björn Ståbi personifierar idag mer än några andra den
starka ställning parspelet har i svensk spelmanstradition. Det slog gnistor
vid deras första möte med fiolerna 1963 och gör så än i denna dag. Här är
deras andra samspelsplatta som kom 25 år efter första succén, Bockfot.
Hans spelar oftast melodi och Björn spelar stämma. Några låtar spelas
solo. Låtarna är med ett par undantag i Rättviks- eller Orsatradition.
|
|
Rättviks spelmanslag 50 år
GCD-26
Spelmanslaget är en viktig samlingspunkt för spelmän på många håll i
Dalarna. Rättvik var först att bilda lag, 1944, och gjorde snabbt den nya
formen populär. Klangen av många spelmansfioler tillsammans var något
nytt som uppskattades av en bred publik. Intresset håller i sig och
återväxten i Rättvik är synnerligen god. Vid inspelningen av jubileums-
CDn deltog inte mindre än 49 spelmän. På skivan blandas lagspel med spel
i mindre grupper och soloinsatser av Sparf Anders, Pers Hans Olsson, Per
Gudmundson och Anders Bjernulf, fiol.
|
|
Jonny Soling
GCD-27
Jonny Soling är viktig förebild i dagens svenska folkmusik i dubbelt mått.
Dels som spelman med förkärlek för låtar från Orsa, Bingsjö och Rättvik.
Dels som lärare för hundratals fiolelever på högskola, låtkurser och den
egna årslånga folkmusiklinjen vid Malungs folkhögskola. På sitt första
soloalbum spelar Jonny inspirerad av sina förebilder Nils Agenmark,
Pål Olle och Gössa Anders. Han bjuder också på ett par egna kompositioner.
|
|
Päkkos Gustaf och Ole Hjorth
GCD-28
Bingsjö är byn som fått en alldeles särskild plats i svenska
folkmusikhjärtan i kraft av en stor spelmansstämma varje sommar och framför
allt ett unikt musikarv. Arvet förvaltades länge av bonden och spelmannen
Päkkos Gustaf (1916-2000). CDn gavs ut i anslutning till Gustafs 80-årsdag
den 8 mars 1996. Gustafs temperamentsfulla fiolspel hörs solo i åtta låtar
och med Ole Hjorth som stämspelare i nitton samtliga är i
bingsjötradition.
|
|
Agneta Stolpe (sång) med Ola Bäckström (fiol, bosoki, gitarr),
Per Gudmundson (fiol), Lars-Urban Helje (bas)
Anaros
GCD-29
En efterlängtad CD med Agneta Stolpe, en av folksångens viktigaste namn. Hon
backas upp av spelmännen Ola Bäckström och Per Gudmundson och jazzbasisten
Lars-Urban Helje. Med sin varma stämma bjuder Agneta på många vackra
vemodiga visor men också lekfulla trallar och några egna kompositioner.
Arrangemangen har hon gjort tillsammans med Ola, Per och Lars-Urban.
Resultatet har blivit en spännande blandning av musik i traditionell stil och helt nya
klangvärldar.
|
|
Kalle Almlöf
Lejsmelåtar
GCD-30
Lejsmelåtar ägnas helt åt reportoaren till en av 1800-talets stora
fiolspelmän med anseende både i Dalarna och Värmland. Lejsme Per
Larsson levde knapert materiellt och hade sin boning på Malungs
fattigskog. Men det musikaliska arvet efter honom är rikt. Det visas med
eftertryck när en sentida storspelman från Malung, Kalle Almlöf, sätter
sprätt på triolpolskorna och de snabba valserna.
|
|
Susanne Rosenberg
Ulrika Bodén, Karin Holdar, Eva Rune, Sven Ahlbäck,
Mikael Marin, Annika Wijnbladh
Uppå marmorns höga berg
GCD-31
Flerstämmig svensk sång i spännande arrangemang med understöd av fiol,
altfiol och cello. Susanne Rosenberg har gått i täten för att lyfta fram den
svenska folkliga sångtraditionen. Särskilt har hon ägnat sig åt repertoaren
i Gästrikland varifrån också skivans samtliga sånger har hämtats. Det är
ballader, kärleksvisor, vallvisor och en och annan skämtsam bit. En
varierad skiva med alltifrån solosång av Susanne till medverkan av hela
gruppen.
|
|
Simon och Olle Simonsson, Kjell-Erik Eriksson
Drängkammarlåtar
GCD-32
Musik som var på modet på den svenska landsbygden när seklet var ungt.
Simon och Kjell-Erik (han brukar även höras i Hoven Droven) spelar fiol
liksom Simons bror Olle som även kompar på cittra och gitarr.
Merparten av låtarna är hämtade hos spelmän från Älvdalen i Dalarna och
Offerdal i Jämtland. Musiken och Simons texter i häftet ger inblick i en
värld som få numera känner till. Om dansen plattjumpa, till exempel, så
oanständig att den förbjöds på en del ställen.
|
|
Erik Björkman
Svärdsjö spelmanslag
GCD-33
I mitten av 1800-talet var Svartnäs på Svärdsjö finnmark ett livaktigt
samhälle med ett av landets största järnbruk. Musikaliskt var byn också ett
centrum med storheter som fiolspelmännen Vingel Anders och Sammil
Gustaf. När Erik Björkman föddes 1906 var Svartnäs fortfarande fullt av
liv och musik. Han lärde sig Svartnäslåtarna och tog dem till Svärdsjö
spelmanslag. Här hörs Erik solo och spelmanslaget med polskor, valser
och några visor i svartnässtil.
|
|
Perjos Lars Halvarsson och Mattias Helje
GCD-34
Lars och Mattias har blåst liv i gamla traditioner från Lima. Båda är
smeder och fiolspelmän och de bor ett stenkast från varandra i byn Heden.
Lars och Mattias har utvecklat ett friskt samspel och är efterfrågade
dansspelmän. Här är deras skivdebut med låtar efter storfräsare i
Limatrakten i gamla tider som Sjungar Lars, Perbjörs Erik och
Kvarnmyr Lars.
|
|
Björn Ståbi
Orsalåtar
GCD-35
Det finns många skivinspelningar med Björn Ståbi, de första redan från
slutet av 1960-talet. Men det här är hans första soloplatta.. Den ägnas helt
åt Orsamusiken, fiollåtarna som följt honom sedan barndomen. Björn
dröjde medvetet länge med soloskivan. "Det är först nu som jag känner
mig mogen att spela en del av de här låtarna. De utvecklas ju hela tiden
och för min del tycker jag det går mot enkelhet", sa Björn i samband
med inspelningen 1996.
|
|
Ellika Frisell
med Sven Ahlbäck och Mats Edén
Tokpolska
GCD-36
Ellika har varit i centrum av ett lekfullt experimenterande med svensk
folkmusik när hon spelat i grupper som Filarfolket och Den fule.
Samtidigt har hon med sin fiol sökt ett ålderdomligt tonspråk, kärvt och
friskt. Det har hon hittat hos gamla spelmän som Gössa Anders, Nils
Agenmark och Päkkos Gustaf. Därmed har låtarna från Orsa och Bingsjö
en stor plats på Ellikas skiva. Hon spelar solo och tillsammans med Sven
Ahlbäck, fiol och Mats Edén, fiol och altfiol.
|
|
Pers Hans Olsson
Låtar inifrån
GCD-37
Med sitt tydliga, kraftfulla spel och med mycket värme i tonen tar Pers
Hans lyssnaren med på en resa runt Rättvik en färd både i tiden
och rummet till låtar och spelmän som påverkade honom i ungdomsåren.
Till far Pers Erik i Östbjörka, Blank Kalle i Blecket, Börjes Olle från Lerdal,
Perols Gudmund i Gärdebyn och Jones Olof i Backa. De gav Pers Hans en
nytändning med fiolen och då inleddes den spelmanskarriär som 1993
kröntes med Zorns guldmärke "För mästerligt och uttrycksfullt spel i
Rättvikstradition".
|
|
Kungs Levi Nilsson, Saras Göte Alfredsson, Alm Nils Ersson,
Kjell-Olov Nilsson
All den kärlek
GCD-38
Tack vare de fyra fiolspelmännen från Siljansnäs har en nästan bortglömd
låtskatt väckts till nytt sprudlande liv. Den spännande musik, med säregna
rytmiska förskjutningar, de återerövrat ur arkivens gömmor kallas
Leksandslåt. Det är musik till en dans som var den vanligaste i trakten till
mitten av 1800-talet. De sista låtarna som spelades till dansen bevarades
genom uppteckningar i början av 1900-talet hos spelmän som Roligs Per
och Skommar Anders.
|
|
Mats Berglund
Gränslandslåtar
GCD 39
Värmlänningen Mats Berglund är en av de starkast lysande profilerna inom
svensk spelmansmusik. Genom flitigt spelande till dans har han mejslat
fram sin stil. I Gränslandslåtar hörs Mats solo och i par med Göran Håkansson,
Fredrik Lundberg eller Anders Nordlöf. Merparten av musiken är polskor i en
assymetrisk rytm som är typisk i det geografiska och kulturella gränsland som
förenar Värmland och norska Hedmark.
|