Till föregående sida

Leksands spelmanslag 50 år
GCD-40
Tre av landets mest kända spelmanslag fyllde 50 år 1998, lagen i Leksand, Malung och Orsa. De firade med var sin CD på Giga. Leksands skiva ger många prov på guldkornen i repertoaren, de storslagna gånglåtarna. Lagets insatser blandas med spel i mindre grupper och soloinsatser av Sofia Sandén, sång, Pelle Lindström, munspel, Pär Pettersson, horn, Pellas Mats Andersson och Lars Jobs, spelpipa samt Kungs Levi Nilsson, Hans Fältgård och Lars Björk, fiol.

Malungs spelmanslag 50 år
GCD-41
Malungslagets jubileumsskiva ägnas helt åt dansrytmer, där bygdens snabba springlekar har en given plats. Laget har många kompositörer inom sina led. Elva av de 33 spåren är nya låtar i traditionell stil, däribland lagets signatur Selim Bengtlars vals På fäbodvallen. Hars Åke Hermansson medverkar med några sånger och för soloinsatser svarar Juha Höglund, säckpipa samt Kalle Almlöf, Joel Hermansson och Anders Almlöf, fiol.

Orsa spelmanslag 50 år
GCD-42
Orsalagets jubileumsskiva ger en bred bild av bygdens rika musikaliska traditioner med tyngdpunkten lagd på den spännande och rytmiskt säregna Orsapolskan. Men lite modernare gammeldansmusik odlas också med förkärlek. Musik som blivit brett känd genom de medlemmar inom laget som bildar Orsa Spelmän och också kan höras på skivan här. För soloinsatser står Pelle Jakobsson, pipa och horn, Jonny Soling, horn samt Björn Ståbi, Nicke Göthe, Hans Björkman, Kalle Liljeberg och Olle Moraeus, fiol.

Marie Stensby och Verf Lena Egardt (fioler).
Bohusbeddar och Övdalslieker
GCD-43
Två starka spelmansprofiler och kompisar möts i samspel och spelar solo. Det är låtspel med mycket energi och nerv i Marie Stensbys svängande triolpolskor från Bohuslän och i Verf Lena Egardts vilda Älvdalslåtar. Marie och Lena har haft förmånen att få lära sina låtar av spelmän födda runt förra sekelskiftet. De har fått träffa gubbarna, höra deras historier, spela med dem. De har själva blivit en del av obrutna spelmanstraditioner som sträcker sig bakåt flera hundra år. Nu tar de låtarna in i 2000-talet med kraft, must och okuvlig spelglädje.

Ole Hjorth och Sven Ahlbäck
Arabiskan

GCD-44
På ett sätt är det en alldeles vanlig låtspelsplatta Ole Hjorth och Sven Ahlbäck gjort. De bjuder på en lång rad godbitar ur sin rika repertoar. En spelar melodi, den andre stämma. Men stämspelet låter inte riktigt som vi vant oss vid att höra låtspel på två fioler. Det är viktigt för Ole och Sven att stämman ger maximal frihet åt melodispelaren, inte minst vad gäller den äldre folkmusikens tonalitet. Skivan är inriktad på låtar efter fyra äldre spelmän som betytt mycket för Ole och Sven: Hjort Anders från Bingsjö i Dalarna, Anton Jernberg med rötterna i Gästrikland, upplänningen Viksta-Lasse och Olle Falk från Jämtland.

Simon Simonsson
Livets låt

GCD 45
Simon Simonsson är en viktig länk till äldre generationers spelmän. Simon (född 1945) har träffat och spelat med många legendariska "gubbar" från främst Jämtland, Dalarna och Uppland. Simon odlar sin "gubbstil" och han är liksom många av sina företrädare en fyndig berättare i ord och ton. En titt på låtlistan till Simons soloplatta väcker nyfikenhet även för textkommentarerna: Älskogspolskan, Hockeytacklingen, Telefonkioskspolskan ...

Kalle Almlöf och Anders Almlöf
Malungslek

GCD-46
Sommaren 1999 i Arvika blev Anders Almlöf riksspelman. Han var den förste på många år som spelade till sig titeln redan vid första försöket. Tjugosju år tidigare, 1972 i Gävle, svarade Kalle Almlöf för samma prestation. Kalle och brorsonen Anders blev riksspelmän vid samma ålder. Trots släktskapet är samarbetet mellan de två spelmännen av ganska sent datum. Nu möts Kalle och Anders Almlöf på sin första skiva tillsammans. Västerdalslåtarna dominerar men det blir också avstickare till Särna och till Norge. Anders och Kalle delar broderligt på melodi- och stämspel. Båda spelar på fioler som Kalle har byggt.

Per Gudmundson & Björn Ståbi
Flöde
GCD-47
En sällsynt fiolsäker yngling med rättvikslåtar i bagaget mötte en orsaspelman som redan var ikon. Ynglingen var från Falun. Trettio år senare har möten och samspel mognat till en platta med två spelmän som är väldigt olika och kanske just därför så bra tillsammans. Per Gudmundson och Björn Ståbi. Idag är de ikoner bägge två. Stilbildare, artister, alldeles ovanligt duktiga spelmän som bjuder på starka dalalåtar från Orsa och Rättvik parat med spännande musik från Hälsingland.
Svärdsjö spelmanslag
Danslåtar efter Hedlund

GCD 48
Hedlund hette Vilhelm i förnamn och levde i Enviken i östra Dalarna åren 1868­1946. Han var skomakare och bygdens främste spelman. Hedlunds repertoar, delvis en släkttradition ända från 1700-talet, är en guldklimp i vår folkmusikskatt. Där finns massor av riktigt gamla polskor och ingen har så originella valser som Hedlund. Välklingande Svärdsjö spelmanslag har plockat 28 godbitar ur skomakarens samling till sin nya dansskiva.

Björnlert, Löfberg, Pekkari
Mikaelidansen

GCD-49
En lustfylld platta - rytmisk, dansant och lekfull - med låtar från Östergötland, Småland, Öland och Gotland. Inspelningarna visar resultatet av många års enveten strävan att hitta den optimala samklangen mellan dans och musik. Bengt Löfberg (fiol), Pelle Björnlert (fiol) och Erik Pekkari (cittra, tvåradigt durspel, fiol) har återerövrat en tradition genom att vandra två vägar. En väg har lett bakåt till musik spelad av bortglömda men spännande spelmän. Den andra vägen pekar framåt: Bengt, Pelle och Erik förvaltar och utvecklar traditionen med stor respekt för de värden de funnit under sökandet bakåt i tiden.

Pers Hans Olsson med Leif Göras, Stig Ivars och Per Gudmundson
Rågången

GCD-50
På Pers Hans Olssons fjärde Giga-skiva möter vi honom i samspel med tre andra Rättviks- spelmän. Det är högklassigt duospel där Hans står för melodistämman på alla spår utom två, och med några soloinslag på mäktigt Pers Hans-vis. Traditionella Rättviks-låtar blandas med flera nya kompositioner. Leif Göras är barndomskamrat till Hans, numera bosatt i Orsa och en i gruppen Orsa Spelmän. Stig Ivars började som elev hos Pers Hans, och är den som Hans spelat mest tillsammans med på senare år. Per Gudmundson har samarbetat med Hans från och till under många år. Per hörs annars mest i folkmusiktrion Frifot.

Olle Moraeus och Nicke Göthe
Orsa-ljodr

GCD-51
Olle Moraeus och Nicke Göthe, två av medlemmarna i Orsa Spelmän, bjuder på en lång rad av de finaste Orsa-låtarna på deras första CD som duo. Många av polskorna, gånglåtarna och valserna har förmedlats av Orsa-spelets mästare Gössa Anders Andersson (1873-1963). Men det är hans dotter Gössa Anna (1906-1999) som står i förgrunden på Orsa-ljodr (Orsa-klanger). Genom tålmodigt lyssnande på band har Nicke Göthe väckt Gössa Annas stämspel till liv igen. På skivan spelar han Annas stämmor till Olle Moraeus melodi på flera av låtarna. Vi får också höra Nicke och Olle solo, bland annat i några egna kompositioner.

Hjärp Erik, dragspel
Långt jässbôd
GCD-52
Rättvikaren Hjärp Erik lockades till dragspelet när Jularbo-feber rådde i Sverige. Men Calle Jularbos låtar brydde han sig inte om. Eriks favoritmusik fanns bland fiolspelmännen hemma i byn Blecket, särskilt hos grannen Blank Kalle. Hjärp Erik har utvecklat sin egen teknik för att få fiollåtarnas drillar, kvartstoner och stråkdrag att passa till sitt instrument. Andra dragspelare kan häpet fråga hur han bär sig åt. Erik, född 1928, har spelat dragspel i mer än 60 år. Idag är han mer aktiv än någonsin och en viktig förebild för många, både fiol- och dragspelare.

Sophia Eriksson, Anders Nygårds, David Tallroth
Klacklek
GCD-53
Klacklek står för ösig, lekfull och dansant folkmusik. Sophia (fiol), Anders (fiol) och David (mandola) möttes på folkmusikutbildningen vid Musikhögskolan i Stockholm. Sophia och Anders har fostrats som spelmän i sina hemtrakter Hagfors och Rättvik. Stockholmaren David har sin bakgrund i jazzen men slog in på en ny väg då han blev biten av svensk folkmusik. Låtar från Värmland och Dalarna dominerar inte oväntat repertoaren med tanke på Sophias och Anders ursprung. I sommar framträder Klacklek som teatermusiker med värmländska Västanå Teater i Berättarladan, Rottneros.

Mattias Helje med Anders Almlöf, Zara Helje och Perjos Lars Halvarsson
Smedjelåtar
GCD-54
Tre smeder och en smedhustru inspelade i Kättingsmedjan vid Furudals bruk. Mattias Helje spelar tio låtar solo och de övriga 18 duo med hustru Zara eller med yrkesbröderna Anders Almlöf och Perjos Lars Halvarsson. De välsmidda låtarna kommer från övre Västerdalarna och angränsande Østerdalen i Norge.

Ole Hjort & Jonny Soling
Efterkälken
GCD-55
Äntligen har Ole Hjort och Jonny Soling spelat in en CD tillsammans! Men det dröjde 30 år av gemensamt musicerande. Nu kan du njuta av de låtar Ole & Jonny tycker allra bäst om att spela. Det må vara "slagdängan" Marcuspolskan eller låtar efter Hjort Anders och Olle Falk, melodier som Påhl Olle och Nils Agenmark satt sin prägel på eller vackra Orsapolskor. Både Ole Hjort och Jonny Soling spelar några låtar solo. Men mest hör du två fioler i tätt samspel. Som de mångsidiga musiker Ole och Jonny är alternerar de som stämspelare.

Bengt Löfberg
Luringen
GCD-56
Bengt Löfberg är fiolspelmannen som blåste nytt liv i den småländska folkmusiken på 1970-talet. Han hittade tillbaka till låtar, suggestiva långdanser och polskor, som länge varit glömda. Han var en föregångare och blev själv förebild för många yngre spelmän. Men Bengt Löfberg har fortsatt sitt sökande och gått från 70-talets "ålderdomliga" monotoni till mer variation, en slags improvisation inom givna ramar. Viktigast är att musiken fungerar till dans. Där har Bengt tillsammans med mångårige spelkamraterna Pelle Björnlert och Erik Pekkari slipat fram en luftig, rytmisk spelstil som tilltalar dem och som fått stort bifall från många dansare. Det handlar om dansmusik till nästan 100 procent på Bengts första soloskiva - mest polskor, ett par långdanser samt en och annan schottis och vals.

Pelle Björnlert
Fors
GCD-57
Bob Dylan, Pelle Fors och Bengt Löfberg är tre musiker som haft stor betydelse för östgötske spelmannen Pelle Björnlert. Med Dylan väcktes intresset för eget musicerande hos en ung Björnlert. 1960-talets visvåg hjälpte fram 70-talets folkmusikvåg, gitarren byttes mot fiol. Pelle Fors (1815-1908) var en legendarisk spelman i Östergötland. Bröderna Hellström på Vikbolandet spelade hans låtar så Pelle Björnlert fick ändå en slags direktkontakt. Smålänningen Bengt Löfberg hade börjat gräva i sin trakts musikskatter lite tidigare än Pelle Björnlert. I Bengt fick Pelle både en läromästare och spelkamrat. Tre förebilder, men Pelle Björnlert skapade sig tidigt ett eget namn i kraft av personligt spelsätt med en smittande dansrytm. Nu gör han ett musikaliskt bokslut som samtidigt är ett avstamp mot nya upptäckter i fiolens och polskornas värld.

Päkkos Gustaf med Jonas Holmén och Ola Bäckström
Päkkoslåtar
GCD-58
Päkkos Gustaf från Bingsjö i Dalarna var en av det sena 1900-talets stora förebilder inom spelmansmusiken. Med sitt intensiva spel och sin starka personlighet blev han en symbol som gav energi åt hela genren. Gustaf sökte aldrig uppmärksamheten, men hamnade välförtjänt i fokus under sina sista levnadsår. "Gustaf var en musiker i ständig rörelse. Han var aldrig klar med låtarna, de förändrades ständigt", säger Jonas Holmén som tillsammans med Ola Bäckström sekunderar Gustaf på den nya Giga-skivan.

Mats Berglund, Leo Svensson, Andreas Ralsgård
Mats Berglund trio
GCD-59
Det här är gränslandsmusikern Mats Berglunds tredje CD på Giga. Här utvecklar han och de två medmusikanterna, Leo Svensson och Andreas Ralsgård, den värmländska traditionen med nya klanger. Fiol, durspel, härjedalspipa, cello, sopransax och flöjt är ingredienserna. Resultatet blir härlig musik som både är svängig, dansant och innerlig.

Kjell-Erik Eriksson
Offerdalslåtar
GCD-60
Offerdal och främst bröderna Olle och Ante Falks musik är i centrum på den här CD:n med jämten Kjell-Erik Eriksson. Han är medlem i grupperna Hoven Droven och Triakel. Men när han nu släpps loss i full frihet på sin första soloskiva är det de gamla Offerdalsspelmännens låtar han väljer. Enligt Olle Falk kom de flesta från storspelmannen Lapp-Nils på något sätt. Det spelade ingen roll om det var en allmänt spridd slagdänga eller en triolspäckad polska. Allt var "äkta Lapp-Nils". Var nu än melodierna kommer från bjuder Kjell-Erik Eriksson på lätt och luftigt fiolspel på sitt oefterhärmliga sätt.

Göran Premberg
Orustlåtar
GCD-61
Ön Orust i Bohuslän har en rik spelmanstradition med en hel del anknytning till de brittiska öarna. Göran Premberg har tagit fasta på släktskapet på sitt första soloalbum som helt ägnas låtar från Orust. Skivan är tillägnad David Andersson (1904-1994) som Göran hann få några spelmanssomrar tillsammans med.



Svärdsjö spelmanslag 50 år
GCD-62
Vad är lämpligare än en jubileumsskiva med Svärdsjö spelmanslag, när laget nu firar 50 år? Här hittar du låtar från alla delar av gamla Svärdsjö socken i Dalarna. Laget bjuder bl a på musik efter den legendariske soldaten Blinde Palm. Du hör också låtar efter Svess Jan, Sammil Gustaf och ett par polketter efter allsångskändisen Lasse Berghagens morfar, Sven Lindstedt. Hela laget spelar på de flesta av låtarna. Men här finns också solospel, låtar på två fioler och spel i mindre grupper. Allt svängigt medryckande framfört! Vad annat kunde man vänta av ett spelmanslag välkänt för bra dansmusik?

Ellika Frisell
Prat
GCD-63
Jag tycker om pratet i musiken och musiken i pratet säger Ellika Frisell som kallar sin nya skiva för just det, Prat. Här delar hon med sig av sitt eget musikspråk som det formats i Stockholm där hon föddes, i Delsbo där hon var byspelman, hos Päkkos Gustaf i Bingsjö, eller av violinisten Shivakumar i Indien. På skivan stannar hon till just i Bingsjö, bjuder på "pratiga" orsapolskor, gör en sväng till Norge och spelar många egna låtar. Det är folkmusikaliskt Prat på en ny skiva med Ellika Frisell.

Per-Olof Moll och Per Hardestam
Jaggu lekar
GCD-64
Uttrycket "jaggu" används i Särna, Idre och norska Engerdal. Det betyder ungefär "jäklar i mig". Nog är det drag i den här mindre kända musiken som kommer just därifrån. Per-Olof Moll, med rötter i Särna, har envetet sökt upp traditionsbärare, letat upp låtarna och delat med sig till spelkamraten Per Hardestam. Nu är det din tur att upptäcka lekarna som är "jaggu" bra!

Anders Norudde med Leo Svensson och Göran "Freddy" Fredriksson
Med hull och hår
GCD-65
På den egensinnige musikanten Anders Norudde passar ingen dussinstämpel. Här får han möjlighet att riktigt blomma ut i traditionella låtar tillsammans med cellisten Leo Svensson samt gitarristen och bosokispelaren Göran "Freddy" Fredriksson. Anders själv spelar fiol, säckpipa och Moraharpa på den här CD: n som han kallar ett delbokslut. Lita på att det svänger!

Jonas Brandin, Erik Berg och Hadrian Prett
Bodalåtar
GCD-66
Det är tre av den nya generationens spelmän som plockar godbitar hos Röjås Erik, Laggar Anders och många andra föregångare från Boda. Det är polskan med det välkända lyftet på tvåan. Det är tätt samspel varvat med finkänslig solofiol. Där finns Klabblåten, där finns Paradispolskan. Såväl det mera kända som det ganska okända får plats när spelmännen Jonas, Erik och Hady bjuder på låtar från Boda.

Erik Pekkari med Pelle Björnlert,
Bengt Löfberg & Anders Löfberg
Gubbstöt
GCD-67
Erik Pekkari har vandrat en ovanlig väg med sina dragspel. Från det mest utvecklade, accordeon, till den enklaste modellen, enradigt durspel. Denna, till synes, bakvända utvecklingsväg är en följd av Eriks vurm för gammeldansmusiken, en strävan till personliga uttryck och bästa möjliga rytmiska spel till dans. Eriks passion delas av spelkamraterna på skivan, Pelle Björnlert, Bengt Löfberg och Anders Löfberg. Dags för en gammeldansrevival, att få polka, schottis och vals på banan igen!

Ola Bäckström
Boggdansen
GCD-68
Äntligen får vi höra Ola Bäckströms alldeles självklara solospel i låtar från hans hemtrakt Ore och från Bingsjö. En del av den melodiösa Oremusiken han spelar har tidigare inte hörts på skiva. Det är låtar som Ola Bäckström hittat i gamla uppteckningar och som han nu vill erbjuda en större publik. Här hör du också låtar som andra storspelmän tidigare tolkat. En av dem är Sammeles Annas brudpolska. En efterlängtad skiva!

Boda spelmanslag 50 år
GCD-69
Inte märks det att Boda spelmanslag blivit lite till åren och firar 50-års jubileum. Nej, det är ingen risk för ålderskrämpor! Tvärtom framförs de mjuka, dansanta Bodapolskorna, som blivit lagets signum, med bravur och vitalitet. Här spelar laget en blandning av sin favoritrepertoar. Varning för att det kan börja rycka i benen!

Bosse Larsson & Ole Hjorth
Förr så har jag dansat
GCD-70
Nu har de äntligen mötts till skivinspelning, spelmansprofilerna, släktingarna och upplänningarna, Bosse Larsson och Ole Hjorth. De förvaltar två av de starkaste svenska spelmanstraditionerna, efter sina läromästare Viksta Lasse Larsson respektive Hjort Anders Olsson. Två traditioner som i sin tur är invävda i varandra. Bosse och Ole spelar solo och tillsammans, ett samspel som pågått från och till i mer än 30 år men som först nu kan höras på cd. Tonvikten är lagd på låtar ur Viksta Lasses repertoar.

Lennart Gybrant och Anders Norudde
Böndernas underverk
GCD-71
Traditionsbäraren Lennart Gybrant och hans välkände spelkamrat Anders Norudde bjuder på musik från Visnum i gränstrakterna mellan Värmland och Västergötland. Det är låtar som var på modet fram till början på 1900-talet, musik med ett speciellt skimmer över sig och en känsla som emellanåt närmar sig bluesen. Det är ingen hejd på instrumentkombinationerna de två spelmännen använder sig av. Grunden är två fioler, men vad sägs om slidegitarr och Moraharpa eller munspel och fiol? Allt framfört med glimten i ögat!
Anders Svensson
Bara för ros skull
GCD-72
Med "Bara för ros skull" presenterar Giga en traditionell spelmansplatta. Den är dock fylld med härliga överraskningar. Här får Smålandsspelmannen Anders Svensson breda ut sig i full frihet. Han ges utrymme att vrida och vända på låtarna och undersöka varje skrymsle av sextondelarna. När Anders spelar sätter han lekfullhet och variation i främsta rummet och låtarna bara rinner fram. Han är en spelman vars musik kännetecknas av flöde och luft. Han behöver inte alltid måla med den breda penseln.

Kalle Almlöf och Jonny Soling
Öst och väst
GCD-74
Två spelmansgiganter möts på skiva igen efter 16 år. Kalle Almlöf från Västerdalarna och Jonny Soling från Österdalarna spelar musik från de två älvdalarna. Här kan du bl a njuta av flera av Mockfjärdsspelmannen Anders Frisells relativt okända polskor tillsammans med låtar från bl.a. Malung, Lima Orsa och Rättvik. Allt presenterat med lust, finess, en enorm spelglädje och med en sällsam, gemensam klang från de två mästarna.

Till sidans topp, klicka på kantlinjen!